Tietopalvelu

Saimaan matkailun markkinointipanostukset kantavat hedelmää

Saimaan kansainvälinen tunnettuus ja vetovoima ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuoden aikana, mikä näkyy lisääntyneinä toimittajien ja matkanjärjestäjien vierailuna ja heijastuu matkailuyritysten varaustilanteeseen. Alueen yritysten, kehitysyhtiöiden, rahoittajien, Visit Finlandin ja muiden toimijoiden yhteistyöllä Mikkelin, Savonlinnan ja Varkauden seudulla on käynyt 102 toimittajaa pääsääntöisesti kansainvälisistä medioista (mm. Lonely Planet, Le Figaro, The Daily Telegraph, Elle France, Singapore Tatler ja Vanity Fair Italia). Alueella on vieraillut myös 21 ryhmää ja 155 henkilöä kansainvälisistä matkanjärjestäjistä. Yrittäjät ovat tyytyväisiä huomioon, ja kesä näyttää ennakkovarausten perusteella hyvältä. Pitkän aikavälin tavoitteena on tuplata nykyinen matkailutulo kestävän matkailun periaatteita unohtamatta.

VisitSaimaa Lakeland Finland -hanke

Etelä-Savon ja Varkauden VisitSaimaa Lakeland Finland -hanke käynnistyi 1.4.2017, ja siinä on mukana yli 60 yritystä ja 9 kuntaa. VisitSaimaa tekee yhteistyötä Etelä-Karjalan GoSaimaa-hankkeen kanssa ja yhteinen brändi kansainvälisille markkinoille on ”LakeSaimaa, Purest Finland”. Markkinointia on tehty aktiivisesti mm. Aasiassa (etenkin Kiinassa), Euroopassa ja Venäjällä sekä ulkomaisissa myyntitapahtumissa (mm. ITB Aasia, ITB China ja ITB Berlin). Kysyntää on eniten Järvi-Suomen kiertomatkoille, Saimaa-Pietari-yhteispaketeille ja sisävesiristeilyille. Myös suomalainen elämäntapa kiinnostaa – mm. sauna, metsäretket, sienestys, marjastus ja leipominen. Kymmenet matkanjärjestäjät ovat tutustuneet alueen kohteisiin, mikä auttaa yrityksiä sopimaan jälleenmyynnistä ulkomailla. Visit Finland ja Kiinan suurin online-matkanjärjestäjä Ctrip allekirjoittivat keväällä tärkeän yhteistyösopimuksen Lakeland-alueen myynnistä ja markkinoinnista, ja muiden matkanjärjestäjien kanssa neuvotellaan vastaavista sopimuksista.

Järvisydämessä paljon vieraita Sveitsistä, Saksasta ja Kiinasta 

– Haluaisin kiittää sekä Visit Finlandin että VisitSaimaan panostuksia markkinointiin ja yhteistyöhön! 2014-16 on ollut meillä kasvun aikaa sveitsiläisten matkailijoiden osalta, ja 2017 oli ensimmäinen vuosi sitten 1980-90-lukujen, kun saksalaisten määrät nousivat huomattavasti, n. 178 %. Tälle vuodelle saksalaisten ja sveitsiläisten määrä näyttäisi vähintään tuplaantuvan, samoin aasialaisia on jo nyt majoittunut Järvisydämessä enemmän kuin viime vuonna yhteensä, toteaa Tanja Heiskanen Hotel & Spa Järvisydämestä.

– VisitSaimaan ja Visit Finlandin ansiosta olemme päässeet mukaan kansainvälisiin myyntitapahtumiin, ja saaneet ostajia ja mediaa vierailulle. Iso 25 ryhmän sarja tulee Australiasta kiertomatkoille Pohjoismaihin vuosina 2019-20 ja he tulevat myös meille! Varaustiedustelut Kiinasta ja Hongkongista ovat lisääntyneet. Asiakkaat kertovat, että he ovat saaneet idean tulla meille nähtyään Järvisydämen matkanjärjestäjän sosiaalisen median markkinointikanavassa. 

Matkailujohtaja Maisa Häkkinen on tyytyväinen

– Kansainvälinen matkailumarkkinointi on pitkäjänteistä työtä ja vaatii paljon resursseja. VisitSaimaan tärkein tehtävä on Saimaan tunnettuuden ja vetovoiman kasvattaminen ja yritysten myyntiponnistelujen tukeminen. Viime vuonna kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvoi 16,3 % ja ilman venäläisten edelleen jatkunutta vähenemistä peräti 31,6 %. Alkuvuoden 2018 tilastoissa majoitusvuorokaudet ovat kuitenkin laskeneet, mutta tilastoinnin piirissä on vain noin 20 % majoituskapasiteetistamme ja tänä vuonna 7 majoitusyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuonna. Etelä-Savon tilastoissa näkyy poikkeuksellisen suurena myös kahden rekisteröinnin piirissä olleen kuntoutusyksikön lakkauttaminen, kertoo Maisa Häkkinen VisitSaimaasta.

- Myös Airbnb-toiminta on kasvanut merkittävästi, ja tammi-huhtikuussa 2018 näissä kohteissa majoituttiin 3 360 vrk. Olen hyvin positiivisella mielellä tulevaisuuden suhteen asiakkailta ja matkanjärjestäjiltä saamamme positiivisen palautteen johdosta. Saimaa kiinnostaa aidosti, ja meillä on paljon annettavaa vierailijoille. Sesonkien pidentäminen ja uusien ”minisesonkien” luominen hiljaisille kausille on tehtävälistassamme päällimmäisenä. Haluan kiittää kaikkia yhteistyössä mukana olleita ja erityisesti Saimaa-yhteistyökumppaneita, päättää Häkkinen.

Vielä löytyy kehitettävääkin

VisitSaimaa on panostanut paljon myös palvelujen, onnistuneiden asiakaskokemusten ja vetovoimaisten sisältöjen kehittämiseen yhdessä alueen yrittäjien kanssa.  Saimaan alueelta on kerätty tuotepankki, joka todentaa, että yritykset tarjoavat runsaasti erilaisia aktiviteetteja ja palveluja. Usein niiden löytäminen tai ostaminen on kuitenkin hankalaa. Digitaalisen ostomahdollisuuden ja näkyvyyden lisääminen onkin ollut erittäin tärkeää. Kehittämisen kärkiteemoiksi on valittu ruokamatkailu, outdoors, hyvinvointi ja kulttuuriteemat. Mm. Saimaa Gastronomy -verkosto on panostanut tuotekehitykseen ja yhteismarkkinointiin, ja kasvattanut alueen tunnettuutta lähi- ja luomuruuan aarreaittana.

Lisätietoja: Maisa Häkkinen, matkailujohtaja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy/VisitSaimaa – Lakeland Finland 2017-2019 -hanke, puh. 044 794 2219, etunimi.sukunimi@mikseimikkeli.fi

Sisällysluettelo